Eentje kan er nog wel bij

Nieuwe aanwinst voor de SHVP

Peter Reichwein: “Via een bevriende relatie van het boezemgemaal Mr P.A. Pijnacker Hordijk te Gouda, vernam ik dat men de dieselmotoren ging vervangen voor elektromotoren. Ik maakte een afspraak en bezocht het gemaal. Mijn hart ging sneller kloppen bij het zien en horen draaien van deze prachtige machines! Na vele e-mails, telefoontjes en een kort bezoek van het Hoogheemraadschap Rijnland aan de SHVP, besloot het bestuur deze machine uit 1935 aan de SHVP te schenken. Uiteraard ben ik het hoogheemraadschap hier zeer dankbaar voor.

Werkspoor
Werkspoor

Speciale constructie

Op vrijdag 11 oktober was het zover. De motor werd keurig op een dieplader bij de SHVP afgeleverd. Het waterschap had ook een grote kraan geregeld om hem te kunnen lossen. De volgende dag hebben we met de vrijwilligers van de SHVP de machine op de juiste plek neergezet. Gezien het totale gewicht van ca 32000 kilo hebben we de machine uit voorzorgsmaatregelen boven twee heipalen geplaatst op een stevige fundering. Zware stalen strippen en speciale rubbermatten moeten het gewicht verdelen en trillingen naar de vloer voorkomen.

Wij zijn ontzettend blij met deze nieuwe aanwinst en we gaan ons uiterste best doen om de machine halverwege volgend jaar een eerste klap te kunnen geven!"

Werkspoor
Werkspoor

Enkele feiten:

Fabricaat: Werkspoor
Type TM 356
Vermogen 460 PK
Omw/min 300 rpm
6 Cilinder lijnmotor
Bouwjaar 1935
Gewicht circa 30.000 kilo
Pompcapaciteit 10 m3/sec ofwel 36000 m3/h

Werkspoor
Fotografie: Arco van Eijnsbergen
Share/Save