Hij DRAAIT!

De groene acht cilinder Werkspoor motor is inmiddels al weer bijna 4 jaar in het bezit van SHVP oprichter Peter Reichwein. De motor is afkomstig uit het boezemgemaal Katwijk, waar deze dienst heeft gedaan als aandrijving van één van de pompen. Inmiddels is het gemaal gemoderniseerd en staan er elektrisch aangedreven pompen opgesteld. Voor meer informatie zie: http://www.rijnland.net/werk_uitvoering/gemalen/boezemgemaal_katwijk.

Uit de typeaanduiding TMAB278, is door de standaardnaamgeving bij Werkspoor het volgende te herleiden: Het is Trunkzuigermotor met Mechanische inspuiting, gebouwd volgens het A-frame principe met een Büchi oplaadsysteem. De boring is 27cm en heeft 8 cilinders. Het maximale vermogen van deze motor is 700 PK bij 350 toeren.

Bron: https://beeldbank.rws.nl

Toen de motor 4 jaar geleden werd afgeleverd, was er geen ruimte om de motor binnen te stallen in de oude locatie van de SHVP aan het Nanengat, waardoor we genoodzaakt waren de motor afgedekt met zeilen een tijd buiten op te slaan. Ondanks de nodige maatregelen had het vocht en regenwater een verwoestende uitwerking op de motor gehad, waarbij er 1 cilinder helemaal vol met water was komen te staan. Ook de cilinderkoppen waren er niet mooier op geworden. De beslissing is toen gemaakt om alle koppen te demonteren en 1 cilindervoering te trekken om deze te vervangen met een nieuwe voering en zuiger. Het trekken van de verroeste cilindervoering was geen gemakkelijke klus, zelfs met een 100 ton vijzel kwam deze nog niet los. Uiteindelijk bracht een CO2 blusser uitkomst door deze leeg te spuiten in de cilinder, waardoor de kou net genoeg krimp gaf in de voering en deze los kwam. Na het plaatsen van de nieuwe voering en zuiger kon het verdere opbouwen weer beginnen. De opgeknapte cilinderkoppen konden er weer op, alle brandstofpompen werden nagekeken. De kleppen en klepzittingen werden opgeknapt en zo begon de motor er weer een beetje netjes uit te zien. Naast de mechanische kant, zat er ook nog ontzettend veel werk in het installeren van het koelwatersysteem, brandstofsysteem, uitlaat en startlucht. Na ruim een jaar werk, was het op zaterdag 5 oktober dan eindelijk tijd om de motor voor het eerst weer op te starten. Na het voorsmeren en voorpompen van de brandstof, lucht erop en jawel, hij draait!

Werkspoor
Werkspoor
Werkspoor

Wat een prachtig gezicht om de 16 kleptuimelaars rustig te zien bewegen bij zo’n 100 toeren per minuut. Voor draaiende beelden klik hier (met dank aan Arco van Eijnsbergen voor het foto- en filmmateriaal). Op de open dag van 21 december zal de Werkspoor TMAB278 ook zeker draaiend gezien kunnen worden. De vrijwilligers van de SHVP kunnen op naar de volgende klus….

Fotografie: Arco van Eijnsbergen
Fotografie: Arco van Eijnsbergen
Share/Save