Toen de motor 4 jaar geleden werd afgeleverd, was er geen ruimte om de motor binnen te stallen in de oude locatie van de SHVP aan het Nanengat, waardoor we genoodzaakt waren de motor afgedekt met zeilen een tijd buiten op te slaan. Ondanks de nodige maatregelen had het vocht en regenwater een verwoestende uitwerking op de motor gehad, waarbij er 1 cilinder helemaal vol met water was komen te staan. Ook de cilinderkoppen waren er niet mooier op geworden. De beslissing is toen gemaakt om alle koppen te demonteren en 1 cilindervoering te trekken om deze te vervangen met een nieuwe voering en zuiger. Het trekken van de verroeste cilindervoering was geen gemakkelijke klus, zelfs met een 100 ton vijzel kwam deze nog niet los. Uiteindelijk bracht een CO2 blusser uitkomst door deze leeg te spuiten in de cilinder, waardoor de kou net genoeg krimp gaf in de voering en deze los kwam. Na het plaatsen van de nieuwe voering en zuiger kon het verdere opbouwen weer beginnen. De opgeknapte cilinderkoppen konden er weer op, alle brandstofpompen werden nagekeken. De kleppen en klepzittingen werden opgeknapt en zo begon de motor er weer een beetje netjes uit te zien. Naast de mechanische kant, zat er ook nog ontzettend veel werk in het installeren van het koelwatersysteem, brandstofsysteem, uitlaat en startlucht. Na ruim een jaar werk, was het op zaterdag 5 oktober dan eindelijk tijd om de motor voor het eerst weer op te starten. Na het voorsmeren en voorpompen van de brandstof, lucht erop en jawel, hij draait!