Bolnes 2-L

Geschiedenis van de Bolnes Machines:In 1926 kwam Johann Hendrik van Cappellen bij  zijn vader in de zaak. Eén van zijn eerste taken was het ontwerpen van een dieselmotor, gebaseerd op de ervaringen met de gloeikop motoren. In 1928 werd begonnen met de bouw van dieselmotoren en tegelijkertijd werden bestaande gloeikop motoren omgebouwd tot dieselmotor. Oorspronkelijk waren het dieselmotoren met een open voorgrond en een toerental van maximaal 400 omw/min. In 1932 kwam een verbeterde versie op de markt, de eerste dieselmotor in gesloten uitvoering met een vermogen van maximaal 300 pk bij 600 omw/min. Hierbij werd de kruiskop uitgevoerd als spoelpomp; een constructie die tegenwoordig nog toegepast wordt.  

Bolnes
Bolnes 2 L

Inspiratie In 1948 maakte de de heer Van Cappellen een studiereis naar de Verenigde Staten. Hij kwam terug met de gedachte om de toekomstige motoren te lassen en samen te stellen uit eenvoudige standaard onderdelen. In samenwerking met de TU Delft werd een nieuw type motor ontwikkeld met een boring van 190 mm en een slag van 350 mm. Het vermogen per cilinder bedroeg 50 pk bij 430 omw/min. In 1949 kwam de eerste gelaste dieselmotor in productie. Door hevige concurrentie uit landen als Japan, Korea en Singapore kwam de Machinefabriek Bolnes in de problemen. De motorfabrikant werd in 1987 verkocht aan het toenmalige Stork Wartsila, die vervolgens de fabricage van Bolnes motoren stopzette.  

Plaatsen Bolnes 2 L
Plaatsen Bolnes 2 L
Bolnes 2 L
Bolnes 2 L

Technische specificaties;

  • Type (nr)motor: Bolnes 2 Cilinder
  • Bouwjaar: 1958
  • Vermogen : 100 pk
  • Toerental: 430
  • Aantal cilinders: 2 cilinders

 

Share/Save