Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht

De SHVP heeft als voornaamst doelstelling het behoud van een zeer bijzonder technisch historisch erfgoed in Nederland. Nederland en Duitsland kennen een rijke historie aan fabrieken/merken die in de periode van 1905 tot en met nu dieselmotoren voor zowel stationair als voor voorstuwingsdoeleinden hebben geproduceerd.

In de vorige eeuw heeft de ontwikkeling van de dieselmotor veel meegemaakt, van het verstuiverbakje, gloeikopmoteren, 2-takt, 4-takt, tot aan de moderne common rail motoren van nu. Van de vele Nederlandse dieselmotorfabrikanten is er eigenlijk geen 1 meer over. Als laatste is Werkspoor opgegaan in Wartsilla en ontbreekt het in Nederland aan trotse merken zoals Industrie, Brons, Kromhout, et cetera.

Echter, van de meeste oude Nederlandse merken is bij de stichting nog een werkend exemplaar te zien! SHVP behoudt en onderhoudt examplaren van deze bijzondere dieselmotoren. Bovendien stelt het SHVP deze tentoon aan het grote publiek. Dit alles is mogelijk gemaakt door de inzet van de gepassioneerde deelnemers die zowel met fysieke arbeid en financiële bijdragen aan de bescherming van dit prachtige cultuur-historische erfgoed.

Ook in Duitsland zijn er vele merken in de loop van de jaren verdwenen of opgegaan in andere merken. Voor de Duitse motoren geldt dat goed te zien is hoe de 1e en 2e wereldoorlogen invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de dieselmotor. Als hoogtepunt geldt hiervoor onze M.A.N. zes cilinder dieselmotor uit 1917,oorspronkelijk gebouwd om te dienen in een U-boot.

Het behouden van al deze historie is daardoor van groot belang, om mensen te kunnen laten zien wat Nederland heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de dieselmotor en hoe deze is verlopen. Zo verzamelen we bij voorkeur motoren, waarbij de diversiteit van motoren sterk naar voren komt en men een goede indruk krijgt van de ontwikkeling van de dieselmotor.

De belangrijkste criteria om in de collectie opgenomen te worden zijn:

Brandstof: Diesel
Periode: 1900 – 1960
Oorsprong: Nederland of Duitsland

Het volledig revideren van deze machines

Een andere doelstelling van de SHVP is om zoveel mogelijk motoren volledig origineel draaiend te maken. Vele motoren die worden toegevoegd aan de collectie verkeren bij binnenkomst in erbarmelijke staat. Sommige motoren maakten hun laatste klappen meer dan 20 jaar geleden. De motoren worden zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke glorie hersteld, waarbij zowel het binnenwerk van de motor als de buitenkant grondig worden aangepakt. In veel gevallen zijn onderdelen niet meer voor handen en moeten deze zelf gemaakt worden.

Het volledig technisch installeren, zodat de machines draaiend te bezichtigen zijn

Een statische verzameling opbouwen met motoren aan de buitenkant mooi in de verf is niet moeilijk. Onze doelstelling is alle motoren in de verzameling origineel draaiend te maken. Hiervoor zijn veelal complexe installaties nodig van brandstof-, smeerolie-, koelwater- en uitlaatgassystemen nodig. Ook kunnen enkele motoren in de verzameling elektriciteit opwekken door middel van een generator, de motor kan dan door lampen of door een weerstand belast worden getoond. Het organiseren van open dagen Om een ieder de gelegenheid te geven de verzameling te bezichtigen, organiseerden we ieder jaar minimaal 1 grote open dag. Dat de belangstelling hiervoor groot is, was wel te merken aan de open dag in maart 2010, waar het geschatte bezoekersaantal op meer dan 500 lag. Hiernaast komt het regelmatig voor dat specifieke groepen (verenigingen/stichtingen) langs komen voor een bezichtiging.

Verzamelen van documentatie

Naast het verzamelen van oude, bijzondere motoren, proberen we ook zoveel mogelijk originele documentatie over de motoren te verzamelen, maar ook over de motorenfabrikanten zelf. Zo heeft het hobbyhok een grote verzameling van boeken en documenten opgebouwd die ook andere verzamelaars kunnen helpen aan technische gegevens over een bepaalde motor fabrikant.